Bestill time med SMS

Send til 2097:

ROMSÅS fødselsdato, ditt navn, grad av hast

(Unngå sensitiv informasjon)

Se eksempel

ROMSÅS 030562 Kari Normann Trenger time for konsultasjon

Kr. 6,- per mottatt melding.

Normalt to meldinger - bekreftelse og timeavtale.

NB: Tjenesten kan ikke benyttes om man har reservert seg mot kortnummer
Viktig informasjon om Koronaviruset

Coronavirus endring av Timebestillinger !!!!!!!!

15. mars 2020

Grunnet situasjonen og økende forekomst av Coronavirusinfeksjoner endrer vi våre rutiner for timebestillinger. Vi ber våre pasienter følge disse råden

1. Det blir bare åpnet for TIMEØNSKER på Helseresponse www.helserespons.no/web/romsas/internettbestilling/

2. Du vil få timebekreftelse etter at en av våre ansatte har vurdert din henvendelse.

3. Du må alltid oppgi hva du ønsker time for slik at vi kan få vurdert din henvendelse. 

4. Vi oppfordrer våre pasienter til å benytte    www.helserespons.no/web/romsas/internettbestilling/  framfor å ringe. 

5. *VIKTIG*: har du feber, luftveissymptomer eller hoste må du oppgi dette i din henvendelse. Har du hatt kontakt med en person med bekreftet eller mistenkt Corona-smitte må du også informere oss om dette.

6. Ved feber, hoste eller tungpust oppfordrer vi våre pasienter til å benytte  www.helserespons.no/web/romsas/internettbestilling/  eller å ringe 21619600 for å komme i kontakt med oss .Vi kan også tilby videokonsultasjon ( koster vanlig egenandel som ved konsultasjon)  Gjennom denne kan din fastlege avgjøre tiltak og eventuelt sykmelde deg uten at du trenger å møte til en time. Vi ber om forståelse for disse tiltakene. Det er viktig for oss å få publikum til å forstå betydningen av ikke å komme til oss med mulig KORONASMITTE uten at dette er vurdert av oss på forhånd.

Dersom vi blir smittet kan vi ikke tilby videre helsetjenester .

 

Hvem som kan få pneumokokkvaksine?

11. mars 2020

 

Grunnet mangel på pneumokokkvaksine i landet er det kun følgende som skal få utskrevet og utlevert pneumokokkvaksine:

 

Hiv infeksjon / AIDS

Miltmangel

Immunsvikt som dokumentert fra før

Blodkreft

Transplantasjon

Cochleaimplantat

 

Hvis du ikke hører til en av de nevnte kan du ikke få pneumokokkvaksine.

Les gjerne mere informasjon her:

https://fastlegen.no/artikkel/meget-begrenset-tilgjengelighet-av-pneumovax

 

 

 

 

Om Corona virus:

9. mars 2020

Ved mistanke om corona virus vennligst hold deg hjemme. Ikke møtt opp på Legekontoret, ikke reis på Legevakta. 
Les først siste nytt fra Folkehelseinstituttet:
 
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/
 
Områder med spredning av corona virus:
 
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/omrader-med-vedvarende-spredning-av-koronaviruset-coronaviruset/
 
Det er åpnet corona telefon i Oslo kommune om du er fortsatt i tvil om hvordan du kan tolke symptomer eller usikker på om du må være i isolasjon:
 
21 80 21 82
 
Åpningstid er mellom 12:00 og 21:00 på hverdager, og mellom 12:30 og 19:30 på lørdag og søndag.
 
Les mer om tilbudet her:
 
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg-1/koronatelefonen-i-oslo-21-80-21-82
 
For corona virus skal testes kun:
1. Personer som har vært i høyendemiske utbruddsområder (liste på fhi sine sider) OG har symptomer (kortpustenhet, hoste,feber) skal testes.
2. Nærkontakter (definert som 2 m avstand minimum 15 min) med bekreftet coronasmittet OG symptomer. 
3. Har pleiet/behandlet/ håndtert prøvemateriale av Covid-19 positive personer uten bruk av beskyttelsesutstyr.  
Om du fyller en av kriteriene så ring corona telefon: 21802182
 
Du kan bestille time hos fastlege kun hvis det ikke er mistanke om corona virus.
 
 

Betalingsautomat

26. november 2019

Betalingsautomat

fra 26.11.19 slutter vi å bruke MelinMedicals betalingsautomaten og betalinger skal foregå inne hos legen du har konsultert .

Legen vil ved slutten av konsultasjonen gir deg mulighet til å betale med kort og har en betalingsløsning som godta kredittkort, debetkort og American Express, samt Apple, Samsung og Google Pay. Kontaktløse betalinger tar kun få sekunder å behandle.

Dersom du ikke ønsker å betale med kort så kan du selvfølgelig få tilsendt Giro ,men det vil da tilkomme et girogebyr på 69,-kr i tillegg .For å unngå girogebyr anbefaler vi å betale med kort .

Vi kan ikke håndtere kontanter og anbefaler deg derfor å ta med bankkortet ditt når du skal til legen.

Dersom du ikke kan / vil betale med kort så er det mulig å betale med kontanter direkte hos din behandlende lege samme dag .

Pga organisatoriske årsaker foretrekker vi da at du har pengebeløpet passende.

Dersom du kommer kun for å ta blodprøver, vaksinasjon e.l hos legesekretærene, så vil vi ber deg om å vente foran legens kontor slik at hun/han kan ta deg imot , men da kun for å gjennomføre betalingen.

 

Med vennlig hilsen

Romsås Legesenter

LEGENE VÅRE BLIR SPESIALISTER I ALMENNMEDISIN!

27. august 2019

 

Hei,

Det er fire av oss ved Romsås Legesenter som mangler sykehusåret for å bli spesialister i allmennmedisin.

Det åpnet seg plass på Ahus for alle oss og fire av oss tilbringer ett år der i næremste framtid:

1.

For dr. Slavoljub Markovic blir dr. Natasa Bartolovic vikar som tar seg av hans pasienter fra og med 01.09.2019.

I ett år fremover.

Samme arbeidsdager som før, mandag, tirsdag og torsdag.

2.

For dr. Cuu Duong er det vikar dr. Kamer Jameel som skal jobbe med hans pasienter fra og med 01.09.2019 i et år fremover. 

Med uendrede arbeidsdager.

3.

Dr. Giti Sabalani starter sannsynligvis på sykehuset fra og med mars 2020. Inntil da jobber hun som før.

4. Dr. Syed Heider - vil jobbe med noe endret tidsrom fram til august 2020.  Vi kommer nærmere med avklaring.

 

Med vennlig hilsen, Romsås Legesenter

Avbestilling av timen

11. april 2016

Hei,

Avbestilling av timen må skje 24t timer før konsultasjon på hverdager.

Timer på mandager skal avbestilles før kl.13:00 fredagen før.

For sent avbestilling blir fakturert.

 

Det samme gjelder for sent avbestilling av 24t blodtrykksmåling.

HAR DU FÅTT FRIKORT? HUSK Å FREMVISE DET.

17. mars 2016

 Frikort sendes deg automatisk fra Helfo når du har rett til dette. Imidlertid får vi dessverre ingen automatisk beskjed fra Helfo om/når du har frikort. 

For at du skal unngå å få regninger i posten etter at du har vært hos oss eller bestilt/hentet en resept, er det derfor svært viktig at du fremviser/opplyser om Frikort når du har fått dette.  Husk at dette er ditt eget ansvar.

Dersom Frikort ikke er fremvist må du betale tilsendte faktura, men du vil da automatisk få refundert egenandelen fra Helfo (men ikke ekspedisjonsgebyret).

Forlengelse av sykemelding og attester

13. mars 2014

Pas. som ønsker å  få «Attester» eller «forlengelse av Sykemeldinger» må bestille time. Ved hver Attest eller Sykemeldingsforlengelse er det krav om personlig vurdering  av behov og tilstand  før utskrivelse. Dette betyr at du må komme på time  for å få en hvilken som helst attest eller forlenget sykemelding. Du bør i så fall bestille en time  i god tid da  våres  timer på dagen  må brukes til akutte sykdommer  og ikke til attester eller forlengelse av sykemeldinger  

E-resept

3. desember 2012

Vi har innført e-resept. Når du ber om resept hos legen eller ved bestilling vil du heretter hente resepten på valgfritt apotek. Du oppgir da ditt fødselsnummer, alternativt fødselsdato og navn.
E-resept er uten kostnad for deg.

Har du bankID kan du ha oversikt over e-reseptene dine ved å logge inn på Mine resepter.

Les mer om e-resept på helsenorge.no

BETALINGSAUTOMAT

17. februar 2012

Hei, vi har betalingsterminal inne hos legen din .

All betaling skjer på denne 

Du kan bruke kort eller velge å få giro (mot gebyr på kr 69).

Vi kan ikke håndtere kontanter, vi anbefaler deg derfor å ta med bankkortet ditt når du skal til legen.

All purring og giro-oppfølging gjøres av Melin Medical.

Du kan enten velge å betale med kort eller å få en giro , men da kommer girogebyr i tillegg.

For å unngå girogebyr anbefaler vi å betale med kort .

Dersom du ikke kan / vil betale med kort så er det mulig å betale med kontanter direkte hos din behandlende lege samme dag .

Pga organisatoriske årsaker foretrekker vi at du har pengebeløpet passende.

Er du ny pasient hos oss? Se her!

18. november 2011

Ny fastlege gjelder fra og med den 1. i påfølgende måned. Det vil si at hvis du bytter fastlege i november har du ny fastlege fra 1. desember.

Obs! Det er viktig at du innhenter journal fra din forrige fastlege før du kommer til første legetime her. Takk.