HelseRespons logo Driftsstatus
AKTIVE OG AVSLUTTEDE SAKER

Driftsmeldinger


10.08.2023

10.08.2023

Problemer med SMS utsending via Strex (fikset)

Vi opplever for tiden problemer med utsendinga v meldinger via Strex. Det kan påvirke bestillingtjenesten hos HelseRespons.

 

Andre meldinger som ikke går via Strex (feks. påminnelser), skal gå som normalt.

03.06.2023

03.06.2023

HelseRespons driftsforstyrrelse (fikset)

HelseRespons har hatt driftforstyrrelser fra i går ettermiddag fram til i dag lørdag kveld som har medført at løsningen har vært utilgjengelig i store perioder. Årsaken var en feil hos vår driftsleverandør.

Vi kommer tilbake mer utfyllende informasjon til våre kunder. Vi beklager ulempen for alle, både våre kunder, og alle pasienter og brukere av våre tjenester.

20.07.2022

20.07.2022

Driftsproblem 19. juli (fikset)

19. juli opplevde Fastname, vår leverandør av domener, driftsproblemer som følge av et DDOS/(tjenestenekt-angrep. Det kan ha påvirket nettsider og tjenester tilknyttet HelseRespons.

De rapporterer at de registrerte første tilfellet rundt kl. 17, og siste tilfelle 02-03 på natten. De melder at tjenesten er tilbake til normal drift igjen

Et DDOS/tjenestenekt-angrep) fører til større trafikk på server, og gjør eventuelle tjenester tregere, eller i verste fall stopper tjenesten i korte perioder.

 

 

16.05.2022

16.05.2022

Kortterminaler nede i hele Norge (fikset)

Vi erfarer at NETS opplever for tiden problemer med sine terminaler. Dette inkluderer våre betalingsautomater.

 

Vi følger med på utvikling og legger ut mer informasjon etterhvert som vi får det.

 

NETS driftsstatus:

https://www.nets.eu/no-nb/Pages/driftsstatus.aspx

 

Oppdatering: 

Ca. kl. 14:00 kunne NETS rapportere om at problemet var løst

 

 

03.03.2022

03.03.2022

Telenor problemer

Vi opplever for tiden økt antall feilede meldinger som sendes til Telenor kunder. Det fører til at vi får feilet status når det forsøkes å sende ut meldinger til kunder av Telenor. Vi undersøker saken.

For Telia og ICE kunder ser trafikken normal ut.

 

 

04.03.2022 - Ser ut som det har stabilisert seg tilbake til normalen i dag.

17.02.2022

17.02.2022

Varslet nedetid for Strex Telenor - natt til 18. februar

Telenor varlser om nede for i perioden 17. februar 2022 kl. 23:00 til 18. februar kl. 07:00.

Dette vil påvirke meldinger sendt til og fra Telenorkunder. Meldinger sendt til kunder i den perioden.

25.01.2022

25.01.2022

HelseRespons opplever treghet (oppdatert 26.01.2022)

Vi opplever noe treghet på HelseRespons i dag, og jobber med å finne årsak og utbedre den.

Det kan føre til problemer med påloggingen i tillegg til treghet med nettsider.

Meldinger som har blitt opprettet, er lagt i kø og vil bli sendt så fort det har normalisert seg.

 

Oppdatering kl. 13:00

Vi har stabilisert systemet, og åpner sakte opp. Det vil ta litt tid før alle meldingene blir sendt ut, og vi følger med på utviklingen.

 

Oppdatering 26.01.2022

Det ble jobbet i natt med å stabilisere systemet, og vi har utført flere tiltak for å unngå ytterligere treghet. Siden vi ikke kjenner til nøyaktig hva som utløste problemene i går, kan vi ikke friskmelde systemet 100%, men ber om at de som opplever mer problemer i dag kontakter oss.

Tlf: 73532097

Epost: kundeservice@wtw.no

01.11.2021

01.11.2021

Nedetid på BankID

BankID sier at dette gjelder for alle brukere. De har funnet feilen, og jobber for å løse problemet.

20.10.2021

20.10.2021

Nedetid og utstabilitet BankID

BankID skifter driftsleverandør, og i den forbindelse vil det kunne være forstyrrelser og problemer med BankID i perioden torsdag 21.10.21 kl 00:01 til tirsdag 26.10.21 kl 08:00.

 

Tidspunkt hvor det vil være helt utilgjengelig: 

  • BankID vil være utilgjengelig for bruk i perioden 22.10.21 kl 00:01 til 08:00
  • BankID kodeapper (BankID app, Nordea Koder, Danske Bank Mobil-ID og Sparebank 1 engangskode-app) vil ikke fungere lørdag 23.10.21 fra kl 00:01 til kl 08:00.

30.09.2021

30.09.2021

Telia, OneCall og MyCall opplever problemer med SMS

30.09.2021:

Strex rapporterer at Telia, OneCall og MyCall opplever problemer med sine SMS tjenester. Dette kan føre til at man ikke får benyttet HelseRespons til å bestille/sende meldinger. Svar som blir opprettet, legges i kø og sendes ut så snart problemet er løst.

17.09.2021

17.09.2021

Telia opplever for tiden problemer med samtaler, SMS og/eller BankID

17.09.2021

Telia rapporterer om at de opplever problemer med sine tjenester i dag. Dette kan affektere samtale, SMS og/eller BankID.

 

Informasjon fra telia.no:

Vi opplever for tiden at en del kunder har problemer med samtaler, BankID eller SMS. Vi jobber med feilretting og beklager ulempene det medfører for de som er berørt

29.06.2021

29.06.2021

Arbeid og oppgradering på HelseRespons server

Natt til onsdag 30. juni, vil det bli utført arbeid på HelseRespons server i perioden 02:00 til 05:00. Alle tjenestene tilknyttet HelseRespons vil være helt eller delvis nede i den perioden.

23.06.2021

23.06.2021

Planlagt arbeid - Norsk HelseNett

Norsk HelseNett melder om at det blir utført teknisk vedlikehold på server. Dette kan føre til at tjeneste vil være ustabil i tidsrommet og utilgjengelig i deler av tidsrommet

Start: 23. jun. 2021 kl 16:00
Slutt: 23. jun. 2021 kl 17:00

22.04.2021

22.04.2021

Problemer hos Telenor (Løst)

22.04.2021

Strex melder om feil med utsending til telenor kunder. Det startet ca. kl. 11:00 i dag, og de holder på å undersøke hva som er problemet.

 

Dette påvirker Telenor kunder som forsøker å bestilline/sende melding via HelseRespons tjenesten.

Utgående meldinger som påminnelser går ut som normalt.

 

23.04.2021

Alt ser ut til å gå som normalt i dag.

26.03.2021

26.03.2021

Problemer med betalingstjenesten (Løst)

26.03.2021 12:10

Vi erfarer for tiden problemer med betalingstjenesten. Det kan føre til at kunder ikke får betalt i automaten.

Vi kommer til å fjerne fakturagebyr fra fakturaer som blir generert i perioden tjenesten er nede.

 

14:30 Problemene skal nå være løst, og det blir verksatt tiltakt for at dette ikke skjer igjen.

Ta kontakt dersom man finner noen avvik (support@helserespons.no)

For de legekontorene som var affektert av dette, har fakturagebyret blitt skrudd av for i perioden 12:10 til 16:00

19.03.2021

19.03.2021

Vedlikehold og utbedring av servere uke 12

Det utføres vedlikehold og utbedringer av våre servere i uke 12 (mandag 22. mars til fredag 26. mars). Dette vil skje på nattestid, og det kan være kortere nedetid i disse periodene.

Informasjon om dette er sendt ut til våre kunder.

05.03.2021

05.03.2021

Telia melder om problemer med deres tjenester (løst)

05.03.2021

Telia melder om en del problemer med deres tjenester i dag.

Se: https://www.telia.no/kundeservice/driftsmeldinger/

Dette kan påvirke tjenestene vi leverer og kunder som har Telia abonnement. Vi følger med på utviklingen og vil rapportere dersom vi erfarer med HelseRespons tjenesten.

 

11:30 Telia melder om at tjenesten skal fungere som normalt igjen

18.02.2021

18.02.2021

NHN opplever problermer (løst)

18.02.2021 11:45

Vi erfarer at NHN har opplevd noen problemer i dag. Det ser ut som de jobber med saken, og forhåpentligvis vil være løst snart.

Se NHN's driftsmeldinger for mer informasjon:

https://www.nhn.no/nettverksproblemer-18022021/

08.02.2021

08.02.2021

Telia har problemer med leveranse av SMS

Telia opplever problemer i dag. Det kan medføre problemer å levere og motta meldinger fra kunder med Telia abonnement.

03.02.2021

03.02.2021

Problemer hos Telenor (Løst)

03.02.2021

Telenor opplever problemer i dag. Det kan medføre problemer å levere og motta meldinger fra kunder med Telenor abonnement.

26.01.2021

26.01.2021

Problemer med SMS-utsending (løst)

26.01.2021 10:30

Vi observerer problemer med utsending av SMS. Vi undersøker problemet, og kommer med mer informasjon etterhvert.

 

26.01.2021 11:00

Problemet skal nå være løst. Alle meldingene som er forsøkt sendt ut, blir nå sendt ut som normalt.

25.01.2021

25.01.2021

Problemer med SMS til Telia kunder (løst)

25.01.2021 10:00

Strex informerer om at Telia opplever problemer med sin meldingstjeneste. Det kan føre til treghet med levering av meldinger til og fra Telia kunder.

 

25.01.2021 11:30

Strex meldinger at problemene skal nå være løst

28.05.2020

28.05.2020

Problemer hos Telia (fikset)

28.05.2020 12:40

Vi erfarer for tiden problemer med utsending av meldinger til Telia kunder. Det kan føre til forsinkelser i meldingstrafikken.

Vi avventer driftsmelding fra Telia, og vil oppdatere denne siden så snart vi vet mer.

 

13:15

Problemet ser ut til å være løst, og meldinger går igjen ut som normalt.

19.05.2020

19.05.2020

HelseRespons påloggingsproblemer

19. mai 2020

Vi opplever for tiden noe ustabilitet med pålogging til HelseRespons. Vi jobber med å finne årsak og å løse denne ustabiliteten/problemet.

28.04.2020

28.04.2020

Problemer hos Telia fører til treghet og dobbeltmeldinger (Fikset)

Dato/tid: 28.04.2020 10:00

Vi erfarer at Telia opplever problemer i dag med SMS. Dette kan føre til treghet, og i noen tilfeller vil mottaker motta flere identiske meldinger. Dersom meldingen har en takst, vil mottaker kun bli belastet 1 gang.

Vi venter på svar fra Telia, og følger med på utviklingen. Oppdatert informasjon vil bli postet her.

 

Kl: 12:00

Telia bekrefter de hadde problemer tidligere i dag som laget en del duplikate meldinger. Det skal nå være fikset

05.03.2020

05.03.2020

Automatbetaling - Problemer hos NETS (5. mars)

Vi har fått driftssmelding fra NETS om at de opplever noe problemer. Dette kan føre til at kunder ikke får betalt i automat.

Hvis feilmeldingen "Reserveløsning ikke tilgjengelig" dukker opp på maskinen, er det NETS som opplever problemer. 

På grunn av økt trafikk på telefon, anbefaler vi at dere sender oss epost til support@helserespons.no dersom dere opplever dette problemet.

 

Oppdatering: Ser ikke ut som det har påvirket automatene som fryktet. 

 

02.03.2020

02.03.2020

Automatbetaling: Problemer hos NETS

Dato: 02.03.2020 12:00

Vi har fått tilbakemelding om at det kan være problem med kommunikasjon mot NETS i dag. Vi undersøker hva som skjer.

Feilmeldingen "Reserveløsning ikke tilgjengelig" betyr at vi ikke får kontakt med NETS.

I tilfelle det er mange legekontor som er affektert, anbefaler vi at dere varsler oss via epost (support@helserespons.no), da det til tider kan være kø på telefon.

 

Oppdatering 13:00

Problemet ser ut til å ha løst seg.

Vi venter fortsatt på tilbakemelding fra NETS.

28.02.2020

28.02.2020

Problemer med SMS utsending for Telenor kunder (Løst)

Dato: 28.02.2020 13:00

Vi ser at vår kanal for SMS-utsending via Telenor kan oppleve treghet. Dette kan affektere meldinger og påminnelser. For Telia kunder ser det ut til å gå som normalt.

Bestillinger skal gå som normalt.

 

Kl. 13:45: Meldinger går som normalt igjen

25.02.2020

25.02.2020

Problemer med utsending av SMS for Telenor

Det er for tiden problemer med utsending av Autrespons og svar på SMS for pasienter som har telenor abonemennet. Det er foreløpig ikke kommet noe informsjon fra vår driftsparterner om når dette kan være løst. 

 

12.11.2019

12.11.2019

Time / Reseptbestilling - PIN kode virker ikke

Det er for tiden enkelte som opplever problemer med timebestilling /  reseptbestilling / andre henvendelser hvor tilsendt PIN kode ikke virker. Vi jobber med å løse problemet.