HelseRespons logo Driftsstatus
AKTIVE OG AVSLUTTEDE SAKER

Driftsmeldinger


29.07.2025

29.07.2025

Problemer med utsending av timepåminnelser fra InfoDoc

Vi erfarer at det er problemer med utsending av timepåminnelser satt opp hos InfoDoc.

Dette er relatert til forrige driftsmelding ang. meldinger fra Infodoc.

https://kundeservice.wtw.no/hc/no/articles/29049693172765-Problemer-med-utsending-av-meldinger-fra-HelseRespons-via-InfoDoc-Fikset

23.07.2025

23.07.2025

Problemer med utsending av meldinger fra HelseRespons via InfoDoc (Fikset)

Vi erfarer at mange legekontor opplever problemer med utsending av meldinger i dag. Problemet oppstod i går kveld.

Trolig kan problemet oppstått etter en oppdatering hos InfoDoc i går kveld. Vi har eskalert saken, og jobber med InfoDoc for å løse problemet.

Det gjelder kun legekontor med skyløsningen til InfoDoc.

Oppdatering 24/07/2025 10:12: Det ser ut som vi igjen får data fra InfoDoc, og meldinger blir sendt ut som før

21.07.2025

21.07.2025

Driftsavvik 21. juli (Løst)

Dato/tidspunkt: 21. juli 2025 12:15

Vi erfarer for tiden noen server problemer som kan påvirke noen av HelseRespons tjenestene. Vi undersøker saken og jobber med å løse dette.

 

Problemet er nå løst.

31.01.2025

31.01.2025

Problemer med lange SMS fra pasienter (fikset)

Vi erfarer at det er problemer med lange meldinger fra sluttbrukere, der meldingen blir kuttet av, og legekontoret ser kun første del av meldingen. Vi har kontaktet Strex, og de har bekreftet at det er en feil der lange meldinger ikke blir satt sammen korrekt.

Merk at SMS har en maks lengde på 160 tegn, og lengre meldinger blir sendt i SMS på 153 tegn, for så å bli satt sammen igjen.

Det er kunder fra Telia og ICE som påvirkes av dette.

Vi vil oppdatere med ytterligere informasjon så snart vi får tilbakemelding fra Strex om utbedring.

10.08.2023

10.08.2023

Problemer med SMS utsending via Strex (fikset)

Vi opplever for tiden problemer med utsendinga v meldinger via Strex. Det kan påvirke bestillingtjenesten hos HelseRespons.

 

Andre meldinger som ikke går via Strex (feks. påminnelser), skal gå som normalt.

03.06.2023

03.06.2023

HelseRespons driftsforstyrrelse (fikset)

HelseRespons har hatt driftforstyrrelser fra i går ettermiddag fram til i dag lørdag kveld som har medført at løsningen har vært utilgjengelig i store perioder. Årsaken var en feil hos vår driftsleverandør.

Vi kommer tilbake mer utfyllende informasjon til våre kunder. Vi beklager ulempen for alle, både våre kunder, og alle pasienter og brukere av våre tjenester.

20.07.2022

20.07.2022

Driftsproblem 19. juli (fikset)

19. juli opplevde Fastname, vår leverandør av domener, driftsproblemer som følge av et DDOS/(tjenestenekt-angrep. Det kan ha påvirket nettsider og tjenester tilknyttet HelseRespons.

De rapporterer at de registrerte første tilfellet rundt kl. 17, og siste tilfelle 02-03 på natten. De melder at tjenesten er tilbake til normal drift igjen

Et DDOS/tjenestenekt-angrep) fører til større trafikk på server, og gjør eventuelle tjenester tregere, eller i verste fall stopper tjenesten i korte perioder.

 

 

16.05.2022

16.05.2022

Kortterminaler nede i hele Norge (fikset)

Vi erfarer at NETS opplever for tiden problemer med sine terminaler. Dette inkluderer våre betalingsautomater.

 

Vi følger med på utvikling og legger ut mer informasjon etterhvert som vi får det.

 

NETS driftsstatus:

https://www.nets.eu/no-nb/Pages/driftsstatus.aspx

 

Oppdatering: 

Ca. kl. 14:00 kunne NETS rapportere om at problemet var løst

 

 

03.03.2022

03.03.2022

Telenor problemer

Vi opplever for tiden økt antall feilede meldinger som sendes til Telenor kunder. Det fører til at vi får feilet status når det forsøkes å sende ut meldinger til kunder av Telenor. Vi undersøker saken.

For Telia og ICE kunder ser trafikken normal ut.

 

 

04.03.2022 - Ser ut som det har stabilisert seg tilbake til normalen i dag.

17.02.2022

17.02.2022

Varslet nedetid for Strex Telenor - natt til 18. februar

Telenor varlser om nede for i perioden 17. februar 2022 kl. 23:00 til 18. februar kl. 07:00.

Dette vil påvirke meldinger sendt til og fra Telenorkunder. Meldinger sendt til kunder i den perioden.

25.01.2022

25.01.2022

HelseRespons opplever treghet (oppdatert 26.01.2022)

Vi opplever noe treghet på HelseRespons i dag, og jobber med å finne årsak og utbedre den.

Det kan føre til problemer med påloggingen i tillegg til treghet med nettsider.

Meldinger som har blitt opprettet, er lagt i kø og vil bli sendt så fort det har normalisert seg.

 

Oppdatering kl. 13:00

Vi har stabilisert systemet, og åpner sakte opp. Det vil ta litt tid før alle meldingene blir sendt ut, og vi følger med på utviklingen.

 

Oppdatering 26.01.2022

Det ble jobbet i natt med å stabilisere systemet, og vi har utført flere tiltak for å unngå ytterligere treghet. Siden vi ikke kjenner til nøyaktig hva som utløste problemene i går, kan vi ikke friskmelde systemet 100%, men ber om at de som opplever mer problemer i dag kontakter oss.

Tlf: 73532097

Epost: kundeservice@wtw.no

01.11.2021

01.11.2021

Nedetid på BankID

BankID sier at dette gjelder for alle brukere. De har funnet feilen, og jobber for å løse problemet.

20.10.2021

20.10.2021

Nedetid og utstabilitet BankID

BankID skifter driftsleverandør, og i den forbindelse vil det kunne være forstyrrelser og problemer med BankID i perioden torsdag 21.10.21 kl 00:01 til tirsdag 26.10.21 kl 08:00.

 

Tidspunkt hvor det vil være helt utilgjengelig: 

  • BankID vil være utilgjengelig for bruk i perioden 22.10.21 kl 00:01 til 08:00
  • BankID kodeapper (BankID app, Nordea Koder, Danske Bank Mobil-ID og Sparebank 1 engangskode-app) vil ikke fungere lørdag 23.10.21 fra kl 00:01 til kl 08:00.

30.09.2021

30.09.2021

Telia, OneCall og MyCall opplever problemer med SMS

30.09.2021:

Strex rapporterer at Telia, OneCall og MyCall opplever problemer med sine SMS tjenester. Dette kan føre til at man ikke får benyttet HelseRespons til å bestille/sende meldinger. Svar som blir opprettet, legges i kø og sendes ut så snart problemet er løst.

17.09.2021

17.09.2021

Telia opplever for tiden problemer med samtaler, SMS og/eller BankID

17.09.2021

Telia rapporterer om at de opplever problemer med sine tjenester i dag. Dette kan affektere samtale, SMS og/eller BankID.

 

Informasjon fra telia.no:

Vi opplever for tiden at en del kunder har problemer med samtaler, BankID eller SMS. Vi jobber med feilretting og beklager ulempene det medfører for de som er berørt

29.06.2021

29.06.2021

Arbeid og oppgradering på HelseRespons server

Natt til onsdag 30. juni, vil det bli utført arbeid på HelseRespons server i perioden 02:00 til 05:00. Alle tjenestene tilknyttet HelseRespons vil være helt eller delvis nede i den perioden.

23.06.2021

23.06.2021

Planlagt arbeid - Norsk HelseNett

Norsk HelseNett melder om at det blir utført teknisk vedlikehold på server. Dette kan føre til at tjeneste vil være ustabil i tidsrommet og utilgjengelig i deler av tidsrommet

Start: 23. jun. 2021 kl 16:00
Slutt: 23. jun. 2021 kl 17:00

22.04.2021

22.04.2021

Problemer hos Telenor (Løst)

22.04.2021

Strex melder om feil med utsending til telenor kunder. Det startet ca. kl. 11:00 i dag, og de holder på å undersøke hva som er problemet.

 

Dette påvirker Telenor kunder som forsøker å bestilline/sende melding via HelseRespons tjenesten.

Utgående meldinger som påminnelser går ut som normalt.

 

23.04.2021

Alt ser ut til å gå som normalt i dag.

26.03.2021

26.03.2021

Problemer med betalingstjenesten (Løst)

26.03.2021 12:10

Vi erfarer for tiden problemer med betalingstjenesten. Det kan føre til at kunder ikke får betalt i automaten.

Vi kommer til å fjerne fakturagebyr fra fakturaer som blir generert i perioden tjenesten er nede.

 

14:30 Problemene skal nå være løst, og det blir verksatt tiltakt for at dette ikke skjer igjen.

Ta kontakt dersom man finner noen avvik (support@helserespons.no)

For de legekontorene som var affektert av dette, har fakturagebyret blitt skrudd av for i perioden 12:10 til 16:00

19.03.2021

19.03.2021

Vedlikehold og utbedring av servere uke 12

Det utføres vedlikehold og utbedringer av våre servere i uke 12 (mandag 22. mars til fredag 26. mars). Dette vil skje på nattestid, og det kan være kortere nedetid i disse periodene.

Informasjon om dette er sendt ut til våre kunder.

05.03.2021

05.03.2021

Telia melder om problemer med deres tjenester (løst)

05.03.2021

Telia melder om en del problemer med deres tjenester i dag.

Se: https://www.telia.no/kundeservice/driftsmeldinger/

Dette kan påvirke tjenestene vi leverer og kunder som har Telia abonnement. Vi følger med på utviklingen og vil rapportere dersom vi erfarer med HelseRespons tjenesten.

 

11:30 Telia melder om at tjenesten skal fungere som normalt igjen

18.02.2021

18.02.2021

NHN opplever problermer (løst)

18.02.2021 11:45

Vi erfarer at NHN har opplevd noen problemer i dag. Det ser ut som de jobber med saken, og forhåpentligvis vil være løst snart.

Se NHN's driftsmeldinger for mer informasjon:

https://www.nhn.no/nettverksproblemer-18022021/

08.02.2021

08.02.2021

Telia har problemer med leveranse av SMS

Telia opplever problemer i dag. Det kan medføre problemer å levere og motta meldinger fra kunder med Telia abonnement.

03.02.2021

03.02.2021

Problemer hos Telenor (Løst)

03.02.2021

Telenor opplever problemer i dag. Det kan medføre problemer å levere og motta meldinger fra kunder med Telenor abonnement.

02.03.2020

02.03.2020

Automatbetaling: Problemer hos NETS

Dato: 02.03.2020 12:00

Vi har fått tilbakemelding om at det kan være problem med kommunikasjon mot NETS i dag. Vi undersøker hva som skjer.

Feilmeldingen "Reserveløsning ikke tilgjengelig" betyr at vi ikke får kontakt med NETS.

I tilfelle det er mange legekontor som er affektert, anbefaler vi at dere varsler oss via epost (support@helserespons.no), da det til tider kan være kø på telefon.

 

Oppdatering 13:00

Problemet ser ut til å ha løst seg.

Vi venter fortsatt på tilbakemelding fra NETS.

25.02.2020

25.02.2020

Problemer med utsending av SMS for Telenor

Det er for tiden problemer med utsending av Autrespons og svar på SMS for pasienter som har telenor abonemennet. Det er foreløpig ikke kommet noe informsjon fra vår driftsparterner om når dette kan være løst.

 

12.11.2019

12.11.2019

Time / Reseptbestilling - PIN kode virker ikke

Det er for tiden enkelte som opplever problemer med timebestilling /  reseptbestilling / andre henvendelser hvor tilsendt PIN kode ikke virker. Vi jobber med å løse problemet. 

22.10.2019

22.10.2019

SMS til 2097 fra Telia kunder kommer ikke igjennom

Telia har problemer som medfører at medlinger sendt til 2097 ikke kommer inn til oss. Det medfører også at operatlrer som bruker telia sitt nett vil også slite. Telia jobber med å rette feilen. 

 

25.04.2019

25.04.2019

Problemer med innlogging, betalingsterminaler og sending av SMS for legekontor (fikset)

Det er for tiden noen legekontor som ikke får logget på helserespons, det jobbes med saken for å avdekke årsak og fikse problemet. 

Det er også problemer med betalingsterminaler og utsending av SMS fra løsningen. 

Problemene skyldes et strømbrudd hos et datasenter i Norge, mange leverandører sliter for tiden. 

Oppdatering: 25/4-2019 klokken 15:00:

Problemene er løst, alle systemer fungerer som de skal.

 

13.09.2016

13.09.2016

Nedetid

Vi opplever for tiden driftsproblemer. Vi jobber med saken for å løse dette så fort som mulig.